2014-10-25

Inblick i republikanernas ground game

Republikanerna har släpat efter demokraterna när det kommer till GOTV, Get Out The Vote, de senaste åren. 2004 tillskrevs Bushs omval till stor del den effektiva kampanjorganisation som Karl Rove byggt upp. Fyra år senare blev republikanerna krossade av Obamas dito, och sedan dess har republikanerna kämpat för att komma ifatt. 
Jag har fått en liten inblick i det arbetet.

Bruce Rauner utmanar sittande Pat Quinn om guvernörsposten i Illinois. Det har gått ganska bra på slutet. Rauner leder i de tre senaste mätningarna. I Geneva, Illinois, delar han kampanjkontor med vår svenskättade vän, kongressledamot Randy Hultgren.


När jag var volontär i presidentkampanj 2008 var det papper som gällde. När man knackade dörr fick man en utskriven lista med namn på och en liten karta över området med husen markerade. Frågeformulären fylldes i för hand och lämnades sedan in för scanning och införsel i databasen.

Numera är tekniken uppdaterad. Dörrknackning sker via en app som heter Advantage. Där laddar du ner aktuella dörrknacknings- eller telefonlistor. Naturligtvis är det kopplat till gps:en och kartan i telefonen. 

För varje väljare kan du se en hel del information. Till exempel en kategorisering över trolig politisk åsikt: Hard Republican, Lean Republican, Independent, Lean Democrat och Hard Democraft. 


Dessutom en bedömning av hur pålitlig väljaren är i att gå och rösta. Är en person Hard Republican men Unreliable voter så är det person som brukar rösta i presidentval men inte mellanårsval. Just sådana personer fokuserar man på nu för att få dem att rösta även i mellanårsvalet.

Har man tidigare varit i kontakt med personen från kampanjen finns information från det också. Har väljaren sagt att hon ska gå och rösta på valdagen så registreras det och så kontaktas väljaren via en dörrknackning eller telefonsamtal på valdagen. 

Telefondelen har även den uppdaterats. För sex år sedan fick man slå numret själv från en papperslista. Nu är det mycket effektivare. 


Nu klickar man bara på Next call och så får man upp namnet och bostadsort i displayen. Kommer man till telefonsvarare klickar man Leave VM och så lämnas ett meddelande man själv spelat in tidigare.

Svarar någon och kan tänka sig svara på en fråga klickar man Success och kommer vidare till en meny där man klickar in vilken kandidat väljaren tänker rösta på. Sedan frågar man om väljaren kan tänka sig att poströsta och skicka in sin valsedel. Om han eller hon vill ha en yard sign. Och så vidare.

Det här gör ringandet bra mycket mer effektivt. Bara att slippa slå alla nummer, det sparar massor med tid.

Hultgrens kampanjkontor ligger i Geneva, strax utanför Chicago. Här är några bilder därifrån.

Namnet till trots är Geneva riktigt svenskbygd.
Kampanjkontoret bjuder nu på Aladdinchocklad - med trillingnöt! - och pepparkakor.

Har du sett ett amerikansk kampanjkontor, har du sett de flesta. De brukar se ut så här.
Yours truly.

Inga kommentarer: