2012-07-10

Obamas massiva övertag i tevereklam

Nyligen presenterade Gallup en mätning för 12 så kallade swing states, delstater som är osäkert vilken kandidat de kommer att rösta på. President Obama ledde med 47-45% över Mitt Romney, vilket inte är så mycket med tanke på hur mycket mer pengar hans kampanj spenderat på tevereklam i flera av dessa delstater.

The Fix har sammanställt hur mycket pengar kampanjerna satsat.

Klicka för större bild.
Hittills har Obama-kampanjen satsat 91 miljoner dollar, jämfört med Romney-kampanjens 23 miljoner. Till det kan läggas Pennsylvania där Obama köpt reklam för 5 miljoner dollar och Romney inte satsat ett cent.

Romney räddas av republikanska super-PACs som American Crossroads, Americans for Prosperity och Restore Our Future. Men trots hjälp från dessa (och de kör inte bara reklam inriktad på presidentvalet) så är det bara i North Carolina där republikanerna vinner reklamstriden, och det mycket knappt.

Hos RealClearPolitics rankas samtliga dessa åtta delstater som toss up, men tittar vi närmare på siffrorna har Obama en ledning i sju av de åtta. Men ledningen är knapp, det är endast i Nevada och New Hampshire den är uppåt 5%, i övriga runt 1,5-3%. Romney leder i North Carolina med 2%.

Med tanke på att Romney och republikanska partiet snabbt har hämtat in Obamas och demokraternas försprång på pengasidan kan vi nog vänta oss betydligt jämnare siffror när hösten närmar sig.