2012-07-10

Obamas massiva övertag i tevereklam

Nyligen presenterade Gallup en mätning för 12 så kallade swing states, delstater som är osäkert vilken kandidat de kommer att rösta på. President Obama ledde med 47-45% över Mitt Romney, vilket inte är så mycket med tanke på hur mycket mer pengar hans kampanj spenderat på tevereklam i flera av dessa delstater.

The Fix har sammanställt hur mycket pengar kampanjerna satsat.

Klicka för större bild.
Hittills har Obama-kampanjen satsat 91 miljoner dollar, jämfört med Romney-kampanjens 23 miljoner. Till det kan läggas Pennsylvania där Obama köpt reklam för 5 miljoner dollar och Romney inte satsat ett cent.

Romney räddas av republikanska super-PACs som American Crossroads, Americans for Prosperity och Restore Our Future. Men trots hjälp från dessa (och de kör inte bara reklam inriktad på presidentvalet) så är det bara i North Carolina där republikanerna vinner reklamstriden, och det mycket knappt.

Hos RealClearPolitics rankas samtliga dessa åtta delstater som toss up, men tittar vi närmare på siffrorna har Obama en ledning i sju av de åtta. Men ledningen är knapp, det är endast i Nevada och New Hampshire den är uppåt 5%, i övriga runt 1,5-3%. Romney leder i North Carolina med 2%.

Med tanke på att Romney och republikanska partiet snabbt har hämtat in Obamas och demokraternas försprång på pengasidan kan vi nog vänta oss betydligt jämnare siffror när hösten närmar sig.

Inga kommentarer: