2012-05-15

Romney-kampanjen var redo

Är de redo för attacken? skrev jag igår, om Romney-kampanjen efter Obama-kampanjens attack mot Mitt Romneys tid som VD för Bain Capital.

Visserligen kan vi inte ge något fullständigt svar på den frågan, eftersom attacken lär pågå under flera veckor (ja, egentligen hela kampanjen, men nu menar jag den inledande attacken) men vi kan i alla falla konstatera att attacken var förväntad (skam vore väl annars) och att de hade en motattack redo.

Inom någon timme hade Romney-kampanjen lagt upp en egen reklamfilm där Romneys investering i ett stålföretag (ett annat stålföretag var föremålet för Obama-kampanjens attack) som gått från 1400 till 6000 anställda.



Obamas Super-PAC ansluter sig nu till attacken med ett köp på 4 miljoner dollar och en attack ad med samma innehåll som Obama-kampanjens. Enligt en republikansk källa var Obama-kampanjens reklamköp enbart på 100 000 dollar.

Det är mycket möjligt att det är så här kampanj och Super-PAC kommer samarbeta. Kampanjen går upp med ett litet köp och signalerar till Super-PAC:en vad de vill fokusera på, och så ansluter sig PAC:en någon dag senare med ett stort köp. (Kampanj och Super-PAC får inte ha någon kommunikation och koordinera.)

Det skulle inte förvåna mig om Romneys Super-PAC snart är on air med en reklamfilm ala Romney-kampanjens.

Inga kommentarer: