President Bush var inte säker på våren 2004 om han kunde bli omvald genom att kampanja på sitt eget track record. Hans approval rating var inte lysande. Han såg därför till att definiera John Kerry i väljarnas ögon, innan John Kerry hann göra det själv. Så att även om hans egen popularitet inte repade sig, skulle han ändå framstå som bättre än alternativet.
President Obama är i ett sämre läge än Bush, i alla fall om vi tittar på hans approval rating. Så länge det ser ut så kommer vi se en negativ kampanj från hans sida och det har vi sett tydliga prov på senaste dagarna.
Trots att han själv hade samma åsikt som Mitt Romney i frågan om gay marriage så attackerade kampanjen omedelbart Obama bytte åsikt. Nu laddar de det tunga artilleriet med samma ammunition som Romneys republikanska motståndare använde sig av i vintras, och som Ted Kennedy malde ner honom med i senatskampanjen 1994.
De lyfter fram människor som förlorat jobbet i företag som Romneys företag Bain Capital investerat i.
Reklamfilmen visas i fyra delstater: Iowa, Ohio, Pennsylvania och Virginia. Samtidigt ska det tilläggas att det rullar en positiv reklamfilm som en del av ett stort köp i nio delstater.
Det är nu Romney-kampanjen testas. De har haft ett par-tre veckor på sig för att hämta andan och omgruppera. Är de nu redo för attacken?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar