2012-04-05

103 miljoner dollar hittills

103,1 miljoner dollar har hittills spenderats på politiska reklamfilmer i teve. Mitt Romney och hans fans är de som spenderat mest.

Washington Post har en utmärkt site där man kan kolla hur, när, var och hur mycket kandidaterna, super-PACs och andra organisationer spenderat på tevereklam den här valcykeln, fram till den 1 april. Här är något av det jag hittat.

Mitt Romney spenderar mest
Av kampanjerna är det Romneys som spenderat mest, 13,9 miljoner dollar, och hans super-PAC Restore Our Future leder bland PACsen med 26,9 miljoner. Tillsammans utgör de 43,5 miljonerna drygt 42% av alla pengar som spenderats.

Florida har kostat mest
Veckan innan primärvalet i Florida 31 januari är den kostsammaste hittills, med 11,5 miljoner. Florida är också delstaten där det spenderats totalt mest pengar, exempelvis 5,5 miljoner bara i Tampa-området.

Obama är också på banan
President Obamas kampanj har spenderat 2,2 miljoner i sex delstater: Virginia, North Carolina, Iowa, Ohio, Michigan och Wisconsin. Det demokratiska partiet är aktiva med 6,3 miljoner hittills.

Ekonomi och anti-Obama är budskapet
62,5 miljoner dollar har gått till reklam som tar upp ekonomi- och budgetfrågor. 49 miljoner har satsat på anti-Obama-reklam. 13 miljoner på anti-Romney-reklam.

Republikanerna bättre rustade
I mellanårsvalet 2010 så spelade organisationer som American Crossroads och Americans for Prosperity en stor betydelse som eldunderstöd till de republikanska kandidaterna. De verkar även i år komma spela en stor roll och har både mer pengar och större närvaro än några demokratiska motsvarigheter. American Crossroads är hittills uppe i 11,8 miljoner och American for Prosperity 7,2 miljoner.

Mest negativa budskap
28% av reklamfilmerna har haft ett positivt budskap (för någon kandidat) och 72% negativt.


Inga kommentarer: