2008-02-01

Fundraising på rekordnivå

Barack Obama har ända sedan han började sin kampanj visat en exeptionell förmåga att få in pengar till kampanjen. Speciellt i form av mindre bidrag från många personer, istället för stora bidrag från färre personer. Nu i januari 2008 visar han upp ett smått otroligt resultat. 32 miljoner dollar in.

Jag har tidigare kommenterat här på bloggen att han skulle ha stor chans att dra in mycket pengar nu. Detta just eftersom de flesta av hans givare inte gett maxgränsen 2400 dollar utan kan ge igen. Av den anledningen är resultatet inte så förvånande, om än imponerande. Det som är den verkliga bedriften är antalet nya givare - 170 000 personer.

Värt att notera är att Obama inte måste redovisa siffrorna för januari. Hillary Clinton gör det inte. Dra er egna slutsatser.

Jag återkommer med fler siffror från de andra kampanjerna.

2 kommentarer:

Peter sa...

Från och med januari så måste kampanjerna meddela hur mycket de drar in varje månad istället för varje kvartal. För januari så är den 20 februari sista dag för att lämna in informationen till FEC.

Tobias Levander sa...

1980 finansierade både Ronald Reagan och Jimmy Carter det mesta av sina valkampanjer med skattepengar. I dag anses en presidentvalskampanj som tar emot offentliga medel som näst intill dödsdömd. Jag vet inte vilka slutsatser som kan dras av detta annat än att "the times they are a-changin'", som Bob Dylan uttryckte det. En möjlig slutsats är att politik just nu är intressantare än på länge för ett stort antal människor, vilket gör att de också är mer villiga att spendera pengar än tidigare på kampanjer.
Hursomhelst är det lite illavarslande för republikanerna, som tycks dra in avsevärt mycket mindre pengar än demokraterna. Folk ger hellre pengar till vinnare än förlorare, vilket kan tyda på att vad man kan kalla de politiska investerarna tror på en demokratisk valseger i höst. De politiska investerarna har ofta (betraktat som kollektiv) en fingertoppskänsla som är bättre än opinionsundersökningsföretagens och de kan genom sitt agerande förstärka redan existerande trender, men de skapar sällan dessa trender.