2008-01-06

Hur reagerade väljarna på det som sas?

Tack vare Peter hittade jag en live-sändning på nätet av debatten som visade vad en fokusgrupp av personer som tittade på debatten tyckte om det som sades. De satt med små dosor som de skruvade upp om de gillade det som sades och tvärtom om det inte gillade det. Nu har de lagt upp klipp som vi kan kolla på. Det gör att man kan se hur ett urval av väljarna reagerade på exempelvis jabbarna mot Romney.

Precis som jag trodde fick McCain väldigt negativa reaktioner när han sa att Romney verkligen är "the candidate of change" och hänvisade till hans flip-floppande. McCain har hamnat i ett bra läge när Romney attackerat honom i TV-reklam, såna där kommenterar gör bara att han i väljarnas ögon sjunker till samma nivå.

Intressant att se hos demokraterna är att de independents som satt i fokusgruppen inte verkade gilla det Hillary Clinton sa. När han pratade om Barack Obamas positionsförändringar fick hon positiv respons från demokraterna i fokusgruppen men negativ från independents. Samma sak när han pratade om att en president måste vara redo från dag ett. Demokrater positiva, independents mycket mer negativa.

Bill Richardson hade ett par tillfällen där han fick bra reaktioner. Till exempel när han skojade om att han varit i gisslanförhandlingar som varit mer civiliserade, efter att Clinton, Obama och Edwards pucklat på varandra. Och när han pratade om sin erfarenhet.

Värt att komma ihåg är väljare alltid säger att de ogillar negativa reklamfilmer eller attacker och reagerar negativt när de ser det. Men budskapet fastnar ofta och har påverkan på dem.

5 kommentarer:

Peter sa...

Hade gärna sett hela den republikanska debatten med respons av fokusgruppen. Finns en hel del utbyten som varit intressanta att få feedback på.

Dock det faktum att det bara var runt 30 personer som ingick i gruppen är ju problematiskt.

Liknande teknik användes ju i debatter i valet i Australien förra året. Liberaldemokaterna var ju emot att de visade i tv, något man kan förstå när man såg hur fokusgruppen reagerade.

Sen finns ju också problemet med att fokusgrupper kan säga lite väl mycket om vad väljarna egentligen tycker...

Peter sa...

Dock en sak att säga om fokusgruppens storlek, den är iallafall större än de journalister som efteråt korar vinnare och förlorare...

Mathias Sundin sa...

Jo, fokusgrupper är ju oftast mindre än så där. Det gäller att sätta ihop dem på rätt sätt, ofta tror jag det blir det men några få felval kan ju ge väldigt konstiga resultat.

Peter sa...

Små interna fokusgrupper, vare sig man pratar om politik eller för den delen produktester,filmslut och annat.
Här är det ju så att gruppen faktiskt kan påverka andra väljare, vilket uppenbart är skälet till att man inte visar det i TV.

Mathias Sundin sa...

True, true.