2012-11-05

Reklamkriget - delstat för delstat

Mitt Romney och republikanerna har sparat pengar till slutspurten, men vi har trots det inte sett att de har haft något övertag i köp av tv-reklam. Inte förrän nu.

Under sista veckan har Romney-kampanjen och hans allierade utomstående grupper köpt tv-reklamtid för 63 miljoner dollar, mot Obama-kampanjen och allierades 30 miljoner. Totalt alltså 93 miljoner dollar.

Allra tyngst satsar republikanerna i Ohio, där de lägger 12,7 miljoner dollar, jämfört med demokraternas 6,3 miljoner. Även i Virginia är övertaget stort, 9,8 miljoner mot 3,7 miljoner. I Florida däremot är det nästan jämt, 6,2 miljoner för republikanerna och 5,5 miljoner för demokraterna.

En del av republikanernas stora totala övertag kommer från delstater de knappast kommer vinna (i alla fall inte om de inte vinner de delstater där det är jämnare först): Michigan 3,2 miljoner mot 329 000 dollar och Pennsylvania 6,6 miljoner mot 2,7 miljoner.

Vi ska komma ihåg att detta massiva övertag pengamässigt inte säkert återspeglar sig i faktisk reklamtid. Kampanjerna köper, enligt lag, till det lägsta priset medan partierna och utomstående grupper betalar mer. Fördelningen inom republikanerna är att Romney-kampanjen sitter på mindre cash än Obama-kampanjen, och istället finns mer pengar just inom partiet och hos de utomstående grupperna.

Klicka för större bild.