Politico bekräftar det vi trodde: Nästan all tv-reklam har varit negativ och mest negativ har Obama-kampanjen varit.
Som ni själva ser har endast 14,4% av Obamas tv-reklam varit positiv, jämfört med 37% år 2008. Romney klarar sig precis över 20% positiv reklam, att jämföra med McCain-kampanjens 24% fyra år tidigare.
Intressant att se hur mycket positiv reklam John Kerry hade 2004, nästan 56%, trots ett liknande race som vi ser idag. Bush-kampanjen var mer negativ än Kerrys, men ändå dubbelt så positiv jämfört med dagens Obama-kampanj och mer positiv än Romney-kampajen.
Tittar vi på faktiska pengar så krossar Obama-kampanjen i negativa ads: 236 miljoner dollar mot Romneys 110 miljoner dollar.
Vi ska dock inte glömma att utomstående grupper spelat en stor roll för tv-reklamen och där har republikanerna försprånget. Adderar vi dessa till ekvationen hamnar Romney-sidan (kampanj + utomstående) på 351 miljoner dollar, och Obama-sidan på 295 miljoner dollar.
Klicka för större bild. |
Intressant att se hur mycket positiv reklam John Kerry hade 2004, nästan 56%, trots ett liknande race som vi ser idag. Bush-kampanjen var mer negativ än Kerrys, men ändå dubbelt så positiv jämfört med dagens Obama-kampanj och mer positiv än Romney-kampajen.
Tittar vi på faktiska pengar så krossar Obama-kampanjen i negativa ads: 236 miljoner dollar mot Romneys 110 miljoner dollar.
Vi ska dock inte glömma att utomstående grupper spelat en stor roll för tv-reklamen och där har republikanerna försprånget. Adderar vi dessa till ekvationen hamnar Romney-sidan (kampanj + utomstående) på 351 miljoner dollar, och Obama-sidan på 295 miljoner dollar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar