Under några veckor har Obama-kampanjen lyckats skapa hård press på Romney-kampanjen om hans tid vid Bain Capital och att han inte tänker offentliggöra fler än två skattedeklarationer. Obamas uttalande "you didn't build that" har dock tvingat honom på defensiven istället.
I ett tal sa president Obama följande:
Det är meningen i fetstil som orsakat honom problem. Formuleringen är klantig och som gjord för attacker, och Romney och republikanerna har inte väntat en sekund.
Anledningen att den är så skadlig för Obama är att den spelar på en uppfattning som är trovärdig, att Obama är vänster och gillar "big government". Jag säger inte att det är ett faktum att Obama är vänster, men den uppfattningen existerar tämligen utbrett. Som i valet 2008 när han sa att folk "cling to their guns or religion", den fick genomslag eftersom det existerar en bild av Obama som elitist.
På samma sätt fick president Bushs felsägningar stort genomslag, för det existerade en föreställning om att han var korkad. Obama säger också fel tämligen ofta, men det får inte genomslag eftersom någon sådan föreställning inte existerar.
Ett starkt tecken på att något har effekt, eller är dåligt för kandidaten, är att den egna kampanjen kommer med moteld. Romney-kampanjen skickade ut kandidaten i fem teveintervjuer samma kväll, för att försöka lägga bråket om när han slutade på Bain Capital bakom sig. De har också kört tevereklam där de bemöter Obama-kampanjens attack ads på området.
Nu är det Obama-kampanjens tur. Obama tog i ett tal i veckan upp hur Romney tar det han säger ur sitt sammanhang, och nu kör de en reklamfilm i battleground staterna där presidenten pratar in i kameran och säger att attackerna är felaktiga och han visst är pro-business.
Vad som är farligt för presidenten - om än inte avgjörande - är den internethumor- och kampanj som skapats kring "You didn't build that". Bilder har spridits i sociala medier och det trycks upp t-shirts. Sådant gör att det får spridning utanför den vanliga nyhetsrapporteringen.
I ett tal sa president Obama följande:
"If you were successful, somebody along the line gave you some help. There was a great teacher somewhere in your life. Somebody helped to create this unbelievable American system that we have that allowed you to thrive. Somebody invested in roads and bridges. If you’ve got a business—you didn’t build that. Somebody else made that happen. The internet didn’t get invented on its own. Government research created the internet so that all the companies could make money off the internet.The point is, is that when we succeed, we succeed because of our individual initiative, but also because we do things together."
Det är meningen i fetstil som orsakat honom problem. Formuleringen är klantig och som gjord för attacker, och Romney och republikanerna har inte väntat en sekund.
Anledningen att den är så skadlig för Obama är att den spelar på en uppfattning som är trovärdig, att Obama är vänster och gillar "big government". Jag säger inte att det är ett faktum att Obama är vänster, men den uppfattningen existerar tämligen utbrett. Som i valet 2008 när han sa att folk "cling to their guns or religion", den fick genomslag eftersom det existerar en bild av Obama som elitist.
På samma sätt fick president Bushs felsägningar stort genomslag, för det existerade en föreställning om att han var korkad. Obama säger också fel tämligen ofta, men det får inte genomslag eftersom någon sådan föreställning inte existerar.
Ett starkt tecken på att något har effekt, eller är dåligt för kandidaten, är att den egna kampanjen kommer med moteld. Romney-kampanjen skickade ut kandidaten i fem teveintervjuer samma kväll, för att försöka lägga bråket om när han slutade på Bain Capital bakom sig. De har också kört tevereklam där de bemöter Obama-kampanjens attack ads på området.
Nu är det Obama-kampanjens tur. Obama tog i ett tal i veckan upp hur Romney tar det han säger ur sitt sammanhang, och nu kör de en reklamfilm i battleground staterna där presidenten pratar in i kameran och säger att attackerna är felaktiga och han visst är pro-business.
Vad som är farligt för presidenten - om än inte avgjörande - är den internethumor- och kampanj som skapats kring "You didn't build that". Bilder har spridits i sociala medier och det trycks upp t-shirts. Sådant gör att det får spridning utanför den vanliga nyhetsrapporteringen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar