2012-06-06

Inte en kampanj fullproppad av genier

I vissa sammanhang framstår Barack Obamas kampanjmaskineri som något nästan magiskt. Ett gäng genier som samlats och gör allt rätt. Så är det naturligtvis inte. Det finns gott om riktigt smarta personer i Obamas kampanj, men de gör - precis som alla kampanjer - en hel del misstag.

Reaktionen på nattens val i Wisconsin är ett sådant. Bakgrunden är att republikanske guvernören Scott Walker muckade gräl med fackföreningarna genom att försämra deras villkor och de slog tillbaka med full kraft. De samlade in över en miljon namnunderskrifter och tvingade därmed Walker till ett omval, mitt i mandatperioden.

Milwakuees borgmästare Tom Barrett utsågs återigen - han var det även 2010 - till Walkers demokratiske utmanare. Och förlorade återigen, med 53%-46%.

Roland PM, proffstyckare för Aftonbladet, pekar på Obama-kampanjens märkliga kommunikation i samband med förlusten:

"Reaktionen från Obamas kampanj? Man förklarar att väljarna i Wisconsin sänt ett tydligt budskap till Scott Walker. Well, så långt är jag med, men vilket budskap hörde Obamas kampanjfolk? Jo, att väljarna inte tolererade Walkers politik. Det är en närmast bisarr reaktion."

Istället menar Roland att de borde lyft fram det faktum att i vallokalsundersökningen så fick president Obama stöd av 51% av väljarna, mot Mitt Romneys 44%. Till viss del gjorde de det, men på ett ganska klumpigt sätt. David Axelrod, kampanjens chefstrateg, skrev på Twitter: "Bad night in Boston...WI raises big questions for Mitt."

Det är överdrivet och låter Bagdad-Bobigt. Men det är sant att resultatet i undersökningen visar att Romney har klar uppförsbacke i Wisconsin och skulle behöva investera mycket tid och pengar för att ens ha en chans att vinna där. Samtidigt är Obamas 51% i vallokalsundersökningen 5 procentenheter hans valresultat 2008.

Obama-kampanjens medarbetare ägnar sig överlag åt för mycket småaktiga påhopp på motståndarna. De representerar USA:s president. Småaktigheterna kan de överlåta till andra.

Inga kommentarer: