2012-04-15

Mediebilder oavsett fakta

Mediebilderna behöver inte ha så mycket verkligheten att göra. Och jag känner i luften att en ny kan vara på väg.

I början av mars var det klart att Mitt Romney skulle vinna den republikanska nomineringen. Det fanns inget trovärdigt scenario där Rick Santorum vann över 65% av de kvarvarande delegaterna. Ändå beskrev media Romney som en förlorare och Santorum som en vinnare. När Santorum förlorade i Wisconsin, Maryland och DC ändrades bilden. Plötsligt var Santorum en förlorare, trots att hans chans att vinna bara hade minskat med några få procentenheter.

Den fantastiska boken What It Takes om 1988 års presidentval skildrar hur mediebilderna av kandidaterna inte behöver ha nästan någonting med hur de faktiskt är.


Nåja, till saken.

Jag känner på mig en möjlig mediebild inom kanske en till två veckor. En där Barack Obama plötsligt beskrivs i negativa termer och Mitt Romney i positiva.

Media har ett tag skrivit upp Obama och ner Romney. Dramaturgin önskar ett skifte.

Romney-kampanjens seger i "kriget mot kvinnorna", som jag beskrev häromdagen är en viktig komponent. Ett annat är att avståndet mellan de två har minskat till 2,6%, och Romney leder i de två senaste mätningarna. Secret Service-skandalen under Obamas besök i Sydamerika är ytterligare en komponent. Dagens uttalande av David Axelrod - där han tycks antyda att ekonomin inte går så bra, vilket i alla fall Romney-kampanjen försöker få det till - är ännu ett exempel.

Romney-kampanjens snabba vändning i kriget mot kvinnorna-storyn imponerade många. Kampanjen visade att de var redo, och nu när de snabbt hoppar på Axelrod visar de det igen. Det ligger i luften med positiva beskrivningar av Romney-kampanjen, och stories där Obama-kampanjens framstår som oförberedd, tagen på sängen, och så vidare.

Men det är ju inte rättvist, påpekar någon. Nej, exakt. Romney har inte vunnit kriget mot kvinnorna. Demokraterna har hittat uttalanden från Romney där han säger liknande saker som Hilary Rosen. Inte heller har vare sig Romney- eller Obama-kampanjen något med Secret Service-skandalen att göra. Men den överskuggar Obama, den är negativ för Obama, det är poängen. Axelrod menade nog inte alls det Romney-kampanjen nu påstår.

Det spelar ingen roll! När en beskrivning får fäste plockas saker ur verkligheten som stärker den bilden, och annat som inte gör det dör utan uppmärksamhet.

Naturligtvis behöver det inte alls bli så här. Romneys uttalanden om mammor och jobb kan få fäste. Romney-kampanjen kan göra ett par misstag, eller Obama-kampanjen ett par snygga drag. Det kan komma nya mätningar som visar på en klar ledning för Obama.

Jag säger inte att det kommer att bli som jag beskriver ovan, jag säger bara att det ligger i luften.

Inga kommentarer: