När Gallup jämför president Obamas situation inför höstens val så finner de att han är i en ganska dålig position. Det finns fortfarande tid för det att förbättras, om exempelvis ekonomin förbättras och hans approval rating går upp, men just nu ser det inte speciellt bra ut.
När jag tittar på siffrorna - och vi ska återkomma till dom i ett annat inlägg - kommer jag att tänka på George W Bush 2004. Han var inte heller i en stark position, men vann ändå valet. Det många missade då var att ett presidentval är ett val mellan två kandidater. Du måste inte vara i en stark position för att vinna, du måste inte vara väldigt populär eller framgångsrik - du måste bara uppfattas som bättre än alternativet.
Bush-kampanjen lyckades vinna genom att en majoritet av väljarna i rätt delstater tyckte att John Kerry var ett sämre alternativ än George Bush. Snyggt utmålade de honom som en flip-floppare - och Kerry själv hjälpte till med klantiga uttalanden som att han var för saker, innan han röstade mot dom - och en elitist.
Det är tydligt att Obama-kampanjen förbereder sig på ett liknande sätt inför höstens val. De har under flera månader nu gett sig på Mitt Romney och utmålat honom som en flip-floppare, en politiker som saknar ryggrad, en "core". De har också gett sig in i debatten om Bain Capital.
Mitt Romney har nu ett antal gånger gjort egna misstag som kommer hjälpa Barack Obama i höst.
Uttalandet "I like to fire people" kommer upprepas tusentals gånger i teve-reklam mot honom. Det kommer naturligtvis tas ur sitt sammanhang och klistras in i ett annat. I ett sammanhang där Romney framställs som en elitist utan någon koll på hur vanliga människor har det och en skoningslös företagsplundrare.
"I like to fire people" kommer klistras ihop med när han säger att han tjänat pengar på anförande, "men inte så mycket" och avslutar med att skratta. "Inte så mycket" visade sig vara 374 000 dollar på ett år, eller i snitt 41 000 dollar per anförande. Vilket är högre än den genomsnittliga inkomsten per person i South Carolina. Det kommer klistras ihop med hans vadslagning i en debatt där han ville satsa den nätta summan 10 000 dollar.
Jag tror ni kan se reklamfilmerna framför er.
Detta slår mot Mitt Romneys utan tvekan starkaste argument mot republikanska väljare - att han är den som har störst chans att slå Barack Obama. Så är det något som skulle kunna sänka hans chanser så är det detta. Men det är inte särskilt troligt. För när väljarna tänker efter ett par sekunder så ser de vilket bagage de andra kandidaterna har och hur det skulle kunna användas mot dom, om de vann nomineringen.
Vi ska inte lura oss att tro att Obama-kampanjen med hundra procents säkerhet kommer lyckas i sin kampanj mot Romney. Det kan bli Romney som vinner argumenten genom att övertyga tillräckligt många väljare om att hans bakgrund, med stor erfarenhet av att vända företag i kris, är det som är bäst för att vända USA:s utveckling till det bättre.
Därför ska det blir intressant att se om Romney-kampanjen klarar av att göra just det de kommande dagarna innan valdagen i South Carolina.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar