Sedan valet den 4 november har republikanerna fått lite ljuspunkter i tillvaron. Saxby Chambliss blev återvald till senaten och nu i lördags vann Anh "Joseph" Cao i ett distrikt där 75 procent röstade på Kerry 2004. "The Future is Cao", skrev minoritetsledaren i representanthuset John Boehner och andra republikanska ledare hyllade honom. Anledningen att de gillar honom är inte bara att han vann över en demokrat, utan att han är den första vietnames-amerikanen i kongressen. Han kom till USA som åttaårig krigsflykting från Vietnam.
Lägg därtill skandalen kring Rod Blagojevich så har du några faktorer varför republikanerna känner lite råg i ryggen. Men det räcker knappast för att vända någon opinion. Det är ett långsiktigt arbete. Kanske kan räddningspaketet för bilindustrin vara början på vägen tillbaka?
Paketet röstades i natt igenom i representanthuset men en klar majoritet av republikanerna röstade emot. I senaten är det inte alls lika säkert att det går igenom. Republikanerna har hittills spelat sina kort väl. Mitch McConnell, minoritetsledare i senaten, lät bli att delta i förhandlingarna om paketet vilket gav bilden av en uppgörelse mellan Bush och demokraterna. Han uttryckte sig sedan negativt om paketet. Nu kommer frågan vad han ska göra. Går han med på en uppgörelse med förbättringar eller sänker han förslaget.
Det senare har stöd hos amerikanska folket. Enligt Rasmussen är 53 % av väljarna mot paketet. Kan republikanerna tydligt ställa sig på folkets sida i den här frågan så kan deras image av ett parti som försvarar väljarnas skattepengar stilla återuppväckas. Vägen är naturligtvis lång och ingen vet hur väljarna reagerar om de tre stora faktiskt skulle gå i putten på grund av republikanernas motstånd. Men ett att utan protest gå med på räddningspaketet är nog ingen lösning för republikanerna.
UPPDATERING: Precis när jag postade det här så trillade det in två artiklar om att McConnell precis har annonserat sitt motstånd mot räddningspaketet:
"We would not be serving the American taxpayer well if we spent their hard-earned money without knowing with certainty that their investment would result in stronger, leaner auto companies that would not need additional taxpayer help just a few months or weeks down the road."
Istället lägger han sitt stöd bakom senator Bob Corkers förslag.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar