2007-09-27

Obama satsar mest i Iowa

Sedan juni har Barack Obamas kampanj pumpat in inte mindre än 2,8 miljoner dollar i marknadsföring i Iowa. Det är klart mer än de andra demokraterna i racet. Frågan är vad hans investering har gett. Något utslag i opinionen är svårt att se. I mitten av maj nådde han sin topp i Iowa med knappt 23 %. Han tappade sedan ner till drygt 17 % i mitten av juni och har sedan marknadsföringen börjat segat sig upp till knappt 21 %. Alltså fortfarande under toppnivån. Under samma tid har John Edwards ledning krympt till en andraplats efter Hillary Clinton som gått upp i ledningen.

Bill Richardson har spenderat totalt 1,7 miljoner på marknadsföring i Iowa men hittills fått bättre utväxling. Han började från nästan noll och ligger idag på runt 10-11 %.

Barack Obama har tappat mark på Hillary Clinton även nationellt, ännu mer än i Iowa. Han måste med nuvarande läge nationellt prestera riktigt bra i Iowa om han ska ha någon chans.

Inga kommentarer: