2005-07-25

Det behövs mer än pengar

En intressant artikel i Chicago Tribune pekar på flera exempel där rika företagare har gett sig in i politiken, satsat miljoner dollar och floppat rejält. I USA behövs det pengar för att driva en kampanj, men det behövs också politisk skicklighet. Al Checchi, fd ordförande för Northwest Airlines spenderade 40 miljoner dollar i sin kampanj och fick ihop ynka 13 procent av rösterna. Blair Hull satsade 29 miljoner dollar av sin egna pengar och slutade med 10 procent.

Ett annat exempel som inte nämns i artikeln är Nelson Rockefeller, guvernör i New York där han blev omvald fyra gånger. Han försökte tre gånger bli republikanska partiets presidentkandidat men misslyckades samtliga trots stora tillgångar och de bästa politiska konsulter som går att köpa för pengar. Men han var helt enkelt fel ute politiskt och då är det kört.

Det är också intressant att det är många mycket framgångsrika affärsmän och kvinnor som vill bli politiker i USA. Det ser vi aldrig i Sverige.

5 kommentarer:

AndersML sa...

Perot icke att förglömma (även om han fick viss betydelse). Hur mycket kostade hans kampanj egentligen?

Anonym sa...

jag skulle säga att han fick avgörande betydelse. Vallokalsundersökningarna visade utan tvekan att flr republikaner än demokrater röstade på Perot.

Perot gjorde bort sig big time och det fick alla vi andra sota för i det att vi tvingades stå ut med white-water, paula jones, mark rich, "the lincoln bedroom-scandal", monica lewinsky och otaliga andra pinsamheter från mannen som med orden "kiss it" förvandlade ovala rummet från att ha varit en plats med oantastligt historiskt värde, delat av alla presidenter och alla historiska händelser som tagit sin början där, förvandlat till "rummet som clinton befläckade". Skamligt!

Mathias Sundin sa...

Jo Ian och Bert är ett undantag jag inte tänkte på. Däremot PG har väl aldrig gjort politisk karriär förutom att ha suttit i fps partistyrelse? Det räknar jag liksom inte =)

Anonym sa...

I boken Freakonomics visar författaren Steven D Levitt att mängden pengar en kandidat spenderar på ett val knappast har någon effekt all på antalet röster. En halvering av beloppet leder sällan till mer än 1% färre röster. Likaså leder en dubblering av spenderade medel sällan till mer än 1% ökning av antalet röster. Ja-kampanjen till Euron spenderade enorma pengar och förlorade ändå. Ian och Bert hade förmodligen kommit in i riksdagen ändå precis som Junilistan, trots små medel tog tre mandat i EUP-valet.
Det som betyder något menar Levitt är vem du är och vilka åsikter du har, inte hur stor din plånbok är.

Anonym sa...

Mycket intressant. Tack!