2005-04-08

Framtidens bil stavas hybrid

Jag är dåligt insatt i bilbranschen, men efter att ha läst ett reportage i Wired Magazine känns det som att hybridbilar är framtiden. Världens näst största biltillverkare, Toyota, har lyckats skapa en hybridbil som inte bara ser är bra för miljön och ägarens ekonomi - den leverar vinst till företaget också.

Produkter kan vara hur miljövänliga de vill, men säljer de inte kommer ingen tillverka dom.

Toyota Prius har hittills sålt 120 000 exemplar bara i USA och nu kommer den både som lyxmodell och SUV. Dessutom har marknadsföringen nu riktats in på de stora massorna med start i form av en 60 sekunders reklamfilm under Superbowl till en nätt kostnad av 5 miljoner dollar.

Det som gör den till en hybrid är att den drivs både av en elmotor och en bensindriven motor. Bilen växlar själv mellan el och bensin och på det sättet hålls bensinåtgången nere på en låg nivå och bilen behöver inte laddas med el, bara tankas som vanligt.

En hybridbil ger mindre utsläpp och lägre bensinkostnader. Hallå Toyota, bensinpriset i Sverige är över 11 kr. Dags för storlansering!

9 kommentarer:

Magnus sa...

Problemet med hybrid bilar är dels tillgången på el och dels att det kan vara svårt att få ut effekt.

Min tro är att framtidens bil kommer drivas med hjälp av bränslesäller, kanske i kombinatin med andra drivmedel...

http://westerstrand.blogspot.com/2005/04/omprioritera-i-satsningen-p.html

Patrick sa...

I Wired april 2003 fanns en rätt intressant artikel om utvecklingen inom vätgas, kan rekommendera den.

Anonym sa...

Det roliga med Prius och Toyota är de började tillverka Prius till förlustpriser eftersom de visste att de kunde få ner produktionskostnader så att de skull gå med vinst efter ett par år. Om man jämför Toyota med GM som har liknande teknik ser man varför Toyota går så bra.

Anonym sa...

även bränslecells- och etanolbilar har stor nytta av tekniken, som går ut på att "skörda" rörelseenergin när man frikoppar/kör i nerförsbacke.

Mathias Sundin sa...

Intressanta kommentarer. Tack! Häftig utveckling som verkar vara på gång.

Anonym sa...

Vad jag förstått har det varit en sådan efterfrågan på Prius att Toyota inte hunnit med i produktionen, därav anledningen till att marknadsföringen "legat lite lågt" i Sverige. Något som förresten är mer intressant än etanolbilar är att man nu utvecklat metoder att framställa billig konstgjord diesel..

Anonym sa...

Det intressanta med en hybridbil är att man använder elmotorn vid de tillfällen då förbränningsmotorn jobbar som sämst, dvs vid kökörning och acceleration. Motorn laddar sedan batteriet vid körning i "vanlig" körning då utsläppen är minimala. Laddningen vid retardation är tyvärr minimal.

Givetvis kan man ersätta bensinmotorn med t ex en diesel för rapsolja vilket i dagens läge borde vara den optimala lösningen.

För övrigt har Ford byggt en hybrid-SUV (Maverick-modellen) till rimlig kostnad. Tyvärr säljer de alla de kan leverera i USA så vi får inga i Europa.

Anonym sa...

till Nisse P

jo, "går ut på" var lite fel formulering i all hast. som du säger får man den huvudsakliga energibesparingen genom att elmotorns batterier blir en buffert, och därför tillåter betydligt mindre bensin-, etanol- eller dieselmotor.

det jag skulle vilja se är att de löjliga och ideologiskt krystat motiverade regleringarna av industrihampa försvinner, så att vi kan få billig etanol med kvalitetsfibrer och näringsrik hampföolja som bonus. men det är väl för mkt att hoppas på med staten som storägare av granåker.

jasonbob sa...

lebron shoes
cheap jordans
golden goose
yeezy
moncler
lebron 16
nike epic react flyknit
yeezy 500 blush
kevin durant shoes
adidas yeezy