2015-04-13

Nylanseringen av Hillary Clinton

Hur ser nylanseringen av Hillary ut, och varför? Det tänkte jag fundera lite kring i detta inlägg.

Att nylansera Hillary Clinton är inte lätt, eftersom alla redan har en uppfattning. Det går med andra ord inte att göra någon stor sväng och försöka sätta henne i ett helt nytt ljus. Det skulle uppfattas som falskt. Med försiktiga knuffar i rätt riktning måste istället kampanjen ändra bilden.

Det första kanske man ska säga att är att bilden nog inte behöver ändras så himla mycket. Hon har redan en stark ställning, även om det finns gott om folk som ogillat henne i årtionden. Men de kommer inte rösta på henne oavsett. First Lady, senator och utrikesminister ger tyngd till hennes kampanj, men de problem som gjorde att hon förlorade 2008 måste rättas till.

Den nya kampanjen verkar tycka att det 2008 handlade för mycket om hennes egen ambition att bli president, inte syftet för väljarna varför hon skulle bli det. Hon uppfattades också som lite stel och långt ifrån väljarna, vilket i den senare delen är rätt naturligt när man levt i den bubbla som Vita huset, senaten och utrikesminister innebär. (Även om Bill klarar den delen bättre.)

Kampanjfilmen och de kommande kampanjstoppen visar tydligt hur man nu försöker korrigera den bilden.



Det dröjer över en minut innan Hillary ens syn och då handlar det om hur hon ska jobba för väljarna och det mycket viktiga: Hur hon ska jobba för att förtjäna deras röster.

På tisdag åker hon till Iowa och ska där inte hålla några stora rallies med tusentals personer i publiken. Utan samtal med några få personer på företag, diners och andra mer gemytliga platser.

En sån här tweet, signerad av henne själv, visar just på den strategin. Och att hon åker bil (en van!) och inte flyger...!

Jag tror att kampanjen gör en riktig analys. Hon behöver inte de stora talen, utan istället åka runt och snacka med folk, kampanja på riktigt och kampanja hårt. Inte bara säga att hon ska förtjäna deras röster, utan visa att hon jobbar för det.

Risken är emellertid att man tittar för mycket på kampanjen 2008 och blir för fokuserad på att korrigera misstag från den. Det gäller att komma ihåg att hon inte drev någon dålig kampanj 2008. Det var bara att Barack Obama drev en bättre.

Hon får heller inte glömma bort att kampanjer handlar om framtiden. (Kampanjloggan, med pilen framåt, vittnar om den insikten). Det kan vara lätt att de råkar bedriva 2008 års kampanj på ett nytt sätt. Det är 2016 års kampanj nu och även om vissa utmaningar är desamma, så är det ett delvis annat USA som går till val i november nästa år, än som gjorde det åtta år tidigare. För Hillary, som då passerades av en ny generation, kommer det bli extremt viktigt med fokuset på framtiden.

Gud vad roligt detta ska bli att följa!

Inga kommentarer: