2007-02-27

Läckande kampanj, igen

Först var det Rudy Giulianis kampanj som läckte, även om själva innehållet i dokumentet inte var särskilt avslöjande eller ens så värst hemligt. Men att det läckte och skapade rubriker om vilka svagheter kampanjen själv ansåg att kandidaten har är naturligtvis inte bra. Alla känner till de olika kandidaternas svagheter, men att man själv erkänner det förstärker naturligtvis bilden.

Nu är det Mitt Romneys tur. Det verkar läcka mest till höger hittills. Boston Globe har fått tag i en 77 sidors PowerPoint-presentation med styrkor, svagheter, varumärke och motståndare. Läs gärna artiklen, den visar att politisk kampanj inte är så himla avancerad på den grundläggande nivån, men att utföra den kan vara desto knivigare. Och lyckas man inte hamna precis rätt så spelar det ingen roll hur mycket pengar man har att spendera.

För att sammanfatta Romneys kampanj:
"McCain is the past, Giuliani is the present and Romney the future."

De tänker inte försöka utkonkurrera dessa två herrar vad gäller ledarskap i krig, utan snarare få Romney att bli den energiska, handlingskraftiga VD:n för America Inc. En nog helt riktigt strategi. Inte alls säkert att den når ända fram, men Romneys bästa chans.

Inga kommentarer: