2005-01-06

Ett nytt medialandskap

Vi kan ofta titta på USA för att få en uppfattning hur utvecklingen i Sverige kommer se ut de närmaste åren. Valåret 2004 i USA visade på att medialandskapet förändras ganska rejält. Baltimore Sun sammanställer en del punkter av förändringar och drar sedan linjer mellan dem för att se hela bilden.

Sammanfattat kan man säga att det sker en maktdelning i mediavärlden. De stora drakarna som CNN, NBC, CBS osv, tappar mark dels mot Fox, men inte minst mot internet och bloggarna, och även mot kabel-tv.

Att starta ett företag som skulle konkurrera med CNN och NBC för några år sedan, var dyrt och svårt. Att idag starta en blogg kostar inget och att driva kabel-tv är också mycket billigare. Framförallt är det ny teknik som gör det möjligt.

Internet och bloggande kommer att ha en stor betydelse i den svenska valrörelsen 2006. På sikt kommer nog digital-tv innebära mer nischade kanaler, bland annat mot politik. Som vi ser att SVT24 gör nu. Fortsatt utveckling av teknik kommer nog leda till att inte bara det skrivna ordet är stort på internet, utan även radio och tv. Att producera ett dagligt radioprogram går att göra redan idag och om några år kommer det vara busenkelt. TV är inte långt efter.

"God eftermiddag, detta är I Chydenius fotspår kvart i fem."

1 kommentar:

AndersML sa...

Det ligger nog en del i det de säger, men jag är inte lika optimistisk vad gäller egenproducerad TV och radio. Inte för att en pluralism av nyhetskällor inte kommer att bli viktigare i framtiden, utan för att den mångfalden (som uppstår när trösklarna för t.ex. radiosändningar sänks) skapar högre krav på en känsla av "äkthet" och/eller ett gott rykte och trovärdigt namn. Det tvingar antagligen mediekonsumenten att välja mer.

Men att situationen kommer bli annorlunda än idag är ingen vild gissning. Technology triumphs over politics, som Stenbeck sade.