2004-07-12

Mer reklam för Kerry än Bush

Innan kampanjen drog igång trodde alla att det skulle bli ungefär som det brukar. Republikanerna skulle ha massor med pengar till reklam och kampanjaktiviteter, medan demokraterna skulle ligga långt efter. När Kerry var klar som presidentkandidat för demokraterna var han också i det närmaste barskrapad. Därefter har han dock samlat in pengar i rekordtakt.

USA Today har tittat på hur mycket reklam de två lägren pumpat ut i de 17 sk battleground states. Det är intressanta siffror.

Kerrys reklam har visats 72908 gånger till en kostnad av 56 miljoner dollar. Bush ligger lite efter med 70688 visningar till en kostnad av 60 miljoner dollar.

Det finns också en mycket stark anti-Bush-rörelse i USA. De olika organisationerna där har i dessa 17 stater visat 129.000 anti-Bush eller pro-Kerry reklamer. Det ger Kerry ett rejält övertag. Nästan 82 procent mer reklam för Kerry-gänget.

Som president får dock Bush mer publicitet i massmedierna än Kerry, både bra och dålig.

Skulle John Kerry förlora kan ingen skylla på ojämlika förhållanden iallafall. Snarare blir det Bush som kan använda den ursäkten.

Inga kommentarer: