2013-07-09

Amerikansk politik i Almedalen

Aftonbladet levererade Almedalens bästa seminarium. De hade bjudit in två amerikanska journalister, Lynn Sweet från Chicago Sun Times och Roger Simon från Politico, den senare en personlig favorit.

Aftonbladets chefredaktör, Jan Helin, inledde med en genomgång av Obama-kampanjens användande av Big Data, alltså hur man samlar in information om allt man gör och mäter dess effektivitet.

Något som även Jen O'Malley Dillon var inne på vid ett annat seminarie, som arrangerades av Socialdemokraterna. Exempelvis deras noggranna genomgång av innehållet i email som de skickade ut, rubrik, inledande hälsningsfras, donationsknappens färg och placering, och så vidare, och så vidare.
Verkar det vara bortkastad tid? De bäst utformade mejlen drog in över två miljoner dollar, de sämst 300 000 dollar.

Simon och Sweet var dock överens om att Barack Obama hade vunnit valet även utan denna förmåga att kräma ut allt ur kampanjen och med precision nå små väljargrupper, "vänsterhänta tandläkare med mormor från Finland", som Simon uttryckte det.

Ni kan se seminariet med Simon, Sweet, Helin och Aftonbladets expert Carl Melin här. Karin Magnusson är programledare och en väldigt duktig sådan. Jag blev imponerad av henne under valnatten i november, då jag satt med ett par timmar i deras sändning. Kunnig, bra engelska och styr programmet snyggt. Det här kunde lika gärna ha sänts på CNN eller någon av världens ledande tv-kanaler.

PS. Ni bör följa Simon på Twitter om ni inte gör det redan. Rolig, fyndig och kunnig: @politicoroger.